Radi što kvalitetnije distribucije i opskrbe vodom naših potrošača Komunalno društvo Pag pokrenulo je uvođenje HACCAP sustava u svoj vodoopskrbi sustav.Uvođenje HACCAP-a započelo je početkom ove 2009 godine i traje kontinuirano cijelu godinu.Edukacija će trajati do kraja godine kada bi Komunalno društvo Pag trebala posjetiti komisija te bi sustav bio uveden.
ŠTO JE HACCAP?
H HAZARD OPASNOST
A ANALYSIS and ANALIZA
C CRITICAL KRITIČNE
C CONTROL KONTROLNE
P POINTS TOČKE
HACCAP je znanstveni, racionalni i sistematski pristup identifikaciji, procjeni i kontroli opasnosti radi osiguravanja zdravstvene ispravnosti hrane ( vode za piće ).
TEMELJI HACCAP-a
Dobra proizvodna praksa – je kombinacija kvalitete i standardnih postupaka rada u djelatnosti opskrbe vodom za piće sa svrhom izbjegavanja zagađivanja vode iz unutarnjih ili vanjskih izvora.
Dobra proizvodna praksa ima dvije glavne komponente:
1. Djelotvorne proizvodne operacije
- Proizvodni proces ( od sirove vode do potrošača ), oprema i aktivnosti su u cijelosti definirani
- Osigurani su nužni resursi koji podrazumijevaju
- odgovarajuću infrastrukturu ( zahvat vode , uređaj za pročišćivanje , transpostni cjevovod, vodosprema , distribucijske cijevovode )
- primjerenu opremu
- specificirane materijale i kemikalije
- specificirane postupke rada
- kvalificirane radnike
- Postupak prerade vode je učinkovit
- Vodoopskrbi objekti se redovito pregledavaju, održavaju i čiste
- Postoji praksa identifikacije vjerojatnosti pojave onečišćenja iz vanjskih izvora
- Postoji program praćenja zdravstvene ispravnosti vode
- Postoje pisane instrukcije o radnim postupcima
- Radnici su obučeni da ispravno provode procedure
- Izrađuje se dokumentacija koja dokazuje da procedure postoje
- Za slučaj zdravstvene neispravnosti vode postoji sustav obavještavanja javnosti i davanja preporuka o mogućnostima njene uporabe na određeno vrijeme
2. Djelotvorna kontrola kvalitete
- Definirane linije odgovornosti
- Transparentni postupci audita
- U slučaju prepuštanja određenih poslova vanjskim suradnicima provjerava se sposobnost izvršitelja
- Utvrđene nepravilnosti koriste se za sprječavanje ponavljanja pogreške
- Postoji uhodana procedura brzog dostavljanja informacija zaposlenicima
- Pritužbe potrošaća vode se bilježe i razmatraju , te se ispituju razlozi nastalog problema
- Drugim upravljačkim strukturama es dostavljaju sažeci izvještaja o kontroli vode
- Održavaju se redoviti kontakti sa organima uprave
- Održava se potreban uvid u nove zakonske propise
- Nadležnost i odgovornost rukovodstva vodovoda i upravitelja kontrole kvalitete su jasno definirane
Dobra higijenska praksa - sve vrste prakse u pogledu uvjeta i mjera potrebnih za jamstvo zdravstvene ispravnosti vode za piće u svakom obliku njene upotrebe.
Opća načela higijene vode za piće
- Zaštita izvorišta vode za piće
- Učinkoviti postupak prerade vode
- Održavanje i sanacija objekata
- Kontrola operacija
- Obuka osoblja
- Obavješćivanje potrošača o zdravstvenoj ispravnosti/neispravnosti vode za piće
RAZLOZI PRIMJENE HACCAP-a U VODOOPSKRBI
- Ispitivanje mikrobioloških i kemijskih sastojaka u sirovoj vodi kao i vodi za piće je vrlo često sporo, kompleksno i skupo
- Vrlo ograničene mogućnosti ranog upozoravanja na probleme zdravstvene ispravnosti vode koja se isporučuje potrošačima
- Općenito monitoring kvalitete vode može samo potvrditi da li je voda bila ispravna ili ne
- Mikrobiološki indikatori ( E. coli) ne mogu odražavati rizik uzrokovan patogenim virusima i protozoama
- Rezultati ispitivanja odnose se samo na kvalitetu vode statistički nereprezentetivnig broja uzoraka u odnosu na cjelinu dok kvaliteta vode može varirati brzo u širokim rasponima
HACCAP TRAŽI
- Potpunu predanost i uključenost uprave i radne snage
- Dosljedne/standardizirane postupke rad
- Multidisciplinarni pristup
- Iscrpno stručno znanje
- Obučeno i osposobljeno osoblje